Recepttips - Färsbiffar from the wild

Min kock jobbar så jag blev tvungen att ordna mat själv av det vi hade hemma.

Resultatet av min hejdlösa ihopkoksmix blev..... wait for it......AWESOME.

Här är receptet (mest för att jag ska komma ihåg det). Mängderna är på en höft, eftersom jag aldrig måttar.

 

Biffarna:

ca 300-400g köttfärs

1 paket nedklippt bacon

1 finhackad scharlottenlök

1 finhackad vitlöksklyfta

3 msk vispgrädde

ca 1 msk viltfond

salt & peppar

Såsen:

2 dl grädde

2 msk viltfond

1 msk soja

maizenaredning

rostad lök

Servera med:

Ugnsrostade lök- och potatisklyftor (typ 200 grader i 30 minuter)

Hemgjord lingonsylt

 

Rör ihop biffsmetsblandningen. Forma ca 6 st halvtjocka biffar och stek i smör ca 7 minuter tills de nästan är helt genomstekta. Häll då över grädde, fond, soja och låt puttra. Red av med maizena samt rostad lök. Smaka av. Servera med potatisen och lingonsylt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här ska jag prova! Låter smarrigt. Kramis

2013-02-24 @ 12:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0