Bread of heaven.

Min nya goodness-upplevelse är Dinkelfocaccia. Speciellt när jag sitter och äter det nybakt klockan 00:39 med massor av smör.





Recept (½ långpanna à la studentstyle):

25 g jäst
3,5 dl vatten 37 grader
1 tsk salt
1 msk olivolja
500g siktat dinkelmjöl (ev blanda med dinkel fullkorn)

Pensling:
olivolja
Garnering: Rosmarin och flingsalt.

Gör såhär: Blanda hela skiten (utom garneringen, duh) i en bunke som man brukar göra med bröd, ni vet med jästen och vattnet först etc. etc. Rör ca 5 min så den blir smidig. Jäs i en timme. Gör något vettigt under tiden. Jag tvättade t.ex. 4 maskiner (för jag hade inga rena underkläder kvar, vilket var pinsamt på akuten). Smörj en halvstor ugnsform med olivolja och häll ut degen i den. Tryck ut den. Du kommer behöva använda våld. Jäs i 30 min till. Gör gropar med fingarna i degen (tvätta händerna före om du gjort något otillbörligt, såsom att peta i näsan), pensla med olivolja och strö över rosmarin och flingsalt. Grädda 20 min i 225 grader. Låt svalna på galler efteråt. ÄT.

Nu ska jag sova. Tack och hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0