Recept "halv åtta hos mig" tema Norrland

Kvällen med de härligaste tjejerna är till ända, disken är diskad och jag har för en gångs skull ett städat rum. Ett tag. Glorious.



Recepten - om någon vågar sig på en äkta paltkoma.

Pitepalt


2½ kg potatis (vinterpotatis)
2 tsk salt
ca 6 dl rågsikt (+grahamsmjöl att arbeta klumparna med)
Rimmat fläsk

Skala och riv potatisen mycket fint. Ta bort vasslan (krama ur i sil). Blanda med salt och rågsikt till lagom konsistens. Ju mer mjöl - desto hårdare palt. Forma en degklump i handen och fyll med tärnat, stekt sidfläsk i mitten. "Stäng palten" så det blir en boll med fläsk i mitten (jag överlämnar hur man gör detta till er fantasi). Lägg ned den i rikligt med kokande, saltat vatten och låt koka 1h. Servera  med lingonsylt och smör. Låt det flöda!


Blåbärskaka

½ pkt jäst
25g margarin
1 1/4 dl mjölk
1/4 dl socker
1 krm salt
½ tsk kardemumma
3 del mjöl
4-5 dl blåbär

Smält margarinet. Blanda med mjölken till fingervarmt. Häll det på den smulade jästen och låt det lösa sig. Tillsätt socker, salt och kardemumma. Rör ner mjölet tills degen blir slät och fin. Smörj en ugnsäker form och kavla ut degen. placera i formen och vik upp kanterna. Förgrädda degskalet i 200 grader ca 5-10 min. Lägg på blåbär och sockra. Grädda mitt i ugnen 175-200 grader i 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0